TALIAN AM & TALIAN AMBULANS

+604 7342888
+601110523600
+601110523688

TALIAN PERKHIDMATAN PELANGGAN

(8:30 am – 5:00 pm)

+60104551125

TALIAN KEMALANGAN & KECEMASAN

999

BM  |  English  |  华文

Pusat perubatan yang mempunyai kemudahan lengkap dan perkhidmatan pakar

Di Putra Medical Centre, kami menawarkan perkhidmatan perubatan yang komprehensif, dilengkapi dengan kemudahan perubatan bertaraf dunia dan ditadbir oleh pakar perubatan yang profesional dan berpengalaman.

Kardiologi

1. Prosedur Diagnostik Bukan Invasif

  • Ekokardiografi Transoesophageal (TOE)
  • Ekokardiografi Tekanan Dobutamine (DSE)
  • Ekokardiografi Dengan Doppler Aliran Warna
  • Treadmill ECG (Ujian Tekanan)
  • Pemeriksaan Kesihatan Eksekutif & ECG
  • Pemantauan Holter 24 jam

 

2. Prosedur Invasif

  • Anglogram Koronari dan Angioplasti (PCI)
  • Anglogram karotid
  • Anglogram Renal dan Angioplasti
  • Anglogram Periferal dan Angioplasti
  • Sisipan Perentak Jantung Sementara
  • Perentak/Sisipan Kekal Satu dan Dwi Ruang
  • Perikardiosentesis

Obstetrik & Ginekologi

  • Pemeriksaan Kehamilan dan ultrasound
  • Bersalin normal / Instrumental / Czer (pembedahan)
  • Imbasan Terperinci dan Imbasan Anomali
  • Pembedahan Faraj untuk prolaps organ panggul dan Operasi Anduh
  • Ketidakupayaan untuk Mengandung / Kemandulan
  • Menopaus
  • Vaksinasi HPV
  • Keadaan Perubatan dalam Kehamilan
  • Keadaan dan Anomali Janin
  • Perancangan Keluarga

Pembedahan Am

Kolonoskopi
Endoskopi
Kolesistektomi laparoskopi
Apendiktomi laparoskopi
Pembaikan Hernia Laparoskopik
Buasir Stapling
CTEV (Laser Untuk Vena Varikos)

Ortopedik

  • Tulang belakang degeneratif, Serviks, Toraks dan Lumbar
  • Kecederaan sukan Bahu, Lutut dan Buku lali
  • Penetapan dan pemulihan prosedur Trauma Ortopedik
  • Artroplasti
  • Pembedahan Tulang Belakang Endoskopik Penuh
  • Penggantian Lutut dan Pinggul
  • Penjagaan luka
  • Pengurusan Kesakitan

Oftalmologi

Cataract Operation
Phacoemulsification Extracapsular Cataract Extraction

Kecemasan

  • Kecederaan Kepala dengan Gegaran
  • Keracunan
  • Kemalangan Trafik dan Tempat Kerja
  • Pemeriksaan Perubatan dan Pemeriksaan Kesihatan
  • Sedasi Prosedur dan Analgesia

Pediatrik

  • Penyakit Berjangkit dalam Pediatrik
  • Gangguan Biasa dalam Sistem GIT
  • Penyakit Dermatologi Biasa
  • Asma kanak-kanak
  • Imunisasi dan Vaksinasi Kanak-kanak
  • Aspirasi Sumsum Tulang
  • Penilaian Neonatal/Bayi Lahir

Perkhidmatan Lain

Pakar gigi
Oftalmologi
Pembedahan Telinga, Hidung, Tekak Radiologi
Fluoroskopi Ultra Sonogram
64-Slices CT Scan
640-Slices CT Scan. Hospital pertama di Kedah
yang mempunyai ini (Bermula Ogos 2023)
MRI 1.5 Tesla
Fluoroskopi
Mammography
Anestesiologi
Penyiasatan Makmal
Unit Hemodialisis
Fisioterapi
Unit Rawat Rapi Dengan Ventilator
Unit Rawatan Separa Rapi (HDU)
Bilik Bersalin
Nusery
Dewan Bedah
Farmasi 24 Jam
Pusat Kejururawatan dan Pemulihan
Pusat Penjagaan Selepas Bersalin

1. Hak Pesakit

Pesakit & keluarga berhak untuk:

  • Menerima rawatan dengan cermat, penuh sopan dan bertimbang rasa, tanpa sebarang diskriminasi termasuk bangsa atau agama.
  • Mengetahui identiti doktor atau kakitangan perubatan anda.
  • Mendapatkan perkhidmatan perubatan yang selamat dan hak untuk mendapatkan pendapat kedua mengenai rawatan.
  • Menerima bil terperinci bagi mana-mana perubahan yang berlaku (atas permintaan anda).
  • Membuat keputusan tentang penjagaan perubatan dan mengambil tanggungjawab (jika telah membuat keputusan) untuk meninggalkan hospital walaupun bertentangan dengan nasihat doktor.
  • Bagi kanak-kanak di bawah umur, kebenaran hendaklah diperoleh daripada ibu bapa atau penjaga sebelum menjalankan sebarang prosedur. Dalam kes pesakit yang tidak berupaya, kelewatan rawatan adalah berbahaya, oleh itu doktor mempunyai hak untuk menjalankan rawatan atau pembedahan yang diperlukan.
  • Terus menghubungi kami atau memberi cadangan melalui peti cadangan bagi menambah baik perkhidmatan hospital.
  • Bertanggungjawab untuk menyimpan barang peribadi dengan selamat.
  • Menderma organ dengan persetujuan ahli keluarga atau jika anda sudah menjadi penderma berdaftar.

2. Persediaan Sebelum Masuk Hospital

Sama ada secara kecemasan atau kemasukan yang dirancang, kami telah menyediakan senarai barang untuk dibawa ke hospital.

  • Barangan peribadi akan disediakan atas permintaan anda.
  • Contoh barangan peribadi termasuk peralatan mandian asas (Anda juga boleh membawa sendiri)
  • Anda digalakkan untuk membawa seluar dalam, selipar dan satu set pakaian untuk dipakai semasa keluar hospital. Pihak hospital hanya menyediakan anda gaun untuk dipakai semasa penginapan anda.
  • Perubatan seharian anda akan diberikan oleh hospital, namun anda boleh membawa ubat anda sendiri untuk dimakan setelah disahkan dengan doktor anda di Putra Medical CentrePusat Pakar Perubatan Putra.
  • Telefon bimbit dengan pengecas. (Atas risiko anda sendiri)

Apa yang tidak boleh dibawa ke hospital

  • Barang berharga seperti barang kemas, elektronik dan sejumlah besar wang tunai.
  • Semua jenis makanan dan buah-buahan berbau kuat seperti durian & etc.
  • Semua jenis minuman beralkohol.

Pencegahan dan kawalan jangkitan
Kami mengawalkan jangkitan dengan teliti untuk memastikan standard penjagaan klinikal tertinggi. Hospital kami mempunyai pasukan kawalan jangkitan yang memantau jangkitan berkaitan hospital dan penggunaan antibiotik mengikut protokol nasional.

Keperluan khas
Jika anda mempunyai sebarang keperluan khas, sila hubungi perkhidmatan pelanggan kami dan maklumkan kepada kami dengan lebih awal.

3. Dalam Maklumat Pesakit

Rutin wad

  • Jururawat unit akan menyambut dan membawa anda ke bilik.
  • Doktor dan jururawat anda akan berbincang dan merancang rawatan yang sesuai untuk anda.
  • Nasihat pemakanan akan diberikan oleh pakar pemakanan kami jika diperlukan.
  • Hari biasa di wad bermula antara 5 pagi hingga 6 pagi dengan mencuci dan menyediakan tempat tidur. Bilik ini dipastikan kebersihannya oleh pasukan pengemasan kami. Makanan dihidangkan mengikut jadual. Lampu akan dipadamkan pada pukul 10 malam.

Bersedia untuk pembedahan

  • Perunding anda akan memberi taklimat kepada anda secara terperinci tentang prosedur pembedahan.
  • Anda atau ahli keluarga akan diminta membaca, memahami dan menandatangani borang kebenaran.
  • Anda akan menjalani pemeriksaan pra-bius oleh pakar anesthesia

Sebelum pembedahan (jika berkenaan)

  • Anda dikehendaki berpuasa pada waktu malam sebelum pembedahan anda.
  • Doktor mungkin minta anda menjalani proses penyediaan usus.
  • Doktor mungkin mencukur, klip atau menanda di bahagian pembedahan.
  • Kanta sentuh, prostesis, gigi palsu dan barang kemas hendaklah ditanggalkan.

4. Waktu Lawatan / Maklumat Pelawat

Waktu lawatan adalah seperti berikut:

Wad Am
10.00 a.m. – 10.00 p.m.
Selepas waktu melawat, hanya seorang pelawat sahaja yang dibenarkan masuk ke wad am. Anda diminta mendaftar terlebih dahulu dengan pekerja keselamatan dari pukul 10 p.m. to 12 a.m. untuk mengambil pas pelawat anda. Nombor bilik yang akan dinyatakan pada pas pelawat anda.

 

HDU (Unit Rawatan Rapi)

12.00 p.m. – 2.00 p.m. / 5.00 p.m. – 9.00 p.m.
Hanya satu orang dibenarkan pada satu masa. Kanak-kanak tidak dibenarkan masuk.

Penjaga pesakit

Hospital tidak membenarkan lebih daripada seorang untuk menemani pesakit untuk bermalam di bilik berkongsi.

Hospital tidak membenarkan peneman di unit rawatan rapi, bilik dewan pembedahan, kawasan pemulihan bilik pembedahan dan kawasan kritikal lain.

Jika pesakit dipindah dari wad am ke unit kritikal, peneman diminta mengosongkan bilik dengan segera. Sebaik sahaja pesakit dianggap sihat secara klinikal untuk dipindahkan semula ke wad, peneman boleh tinggal di situ.

5. Pembayaran

Secara Tunai, Kad Kredit & Debit

  • Sila berikan masa 1 jam untuk proses keluar dengan pembayaran sendiri.
  • Kakitangan wad akan menyediakan dokumen pelepasan dan pembayaran serta ubat anda.
  • Setelah bil sedia, tunjukkan dokumen pelepasan dan penyelesaian bil anda di kaunter juruwang.
  • Untuk kad kredit, kami hanya menerima pembayaran VISA, MasterCard & American Express.
  • Anda akan diberikan dokumen pemberitahuan pelepasan, laporan siasatan, preskripsi perubatan dan ubat.
  • Sila memaklumkan kepada perunding jika anda memerlukan sijil perubatan (MC).
  • Selepas pembayaran bil, anda diminta untuk kosongkan bilik dengan segera bagi mempertimbangkan pesakit lain.

Perlindungan insurans

  • Sila berikan masa 4 jam untuk proses keluar di bawah insurans
  • Jika anda ingin meninggalkan hospital lebih awal, anda perlu meninggalkan deposit keselamatan bersamaan dengan bil tertunggak dengan kaunter juruwang kami. Ini akan dikembalikan setelah kelulusan diperoleh daripada syarikat insurans anda.
  • Jika syarikat insurans anda telah menolak kelulusan, sila selesaikan pembayaran secara tunai, kad kredit & atau debit.
  • Jika jumlah yang diluluskan kurang daripada bil akhir, anda diminta untuk membayar bakinya.
  • Sila minta salinan asal bil anda.

Farmasi

Putra Medical Centre menawarkan cara yang mudah untuk membeli barangan terpilih daripada farmasi kami.
• Ubat di kaunter (OTC) Peralatan perubatan seperti termometer, alat tekanan darah, nebulizer dan lain-lain.
• Vitamin / Makanan Tambahan
• Susu Tepung

Sila hubungi kami untuk membuat dan mengambil pesanan anda dari tingkap pandu lalu kami.
019-4506888 / 04-7342888 nombor sambungan 1006/1005